Onze missie
De klimop beschouwt het als missie om kinderen te helpen en te stimuleren om zich te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf.
Waarbij levensvreugde, creativiteit, verbondenheid en verantwoordelijkheid voor hun omgeving belangrijke elementen zijn.
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en hebben een drang tot leren en zelfontplooiing. Ze willen zich ontwikkelen en de (nog onbekende)
wereld gaan ontdekken. Wij streven er naar om ieder kind op zijn eigen manier hier bij te helpen en te ondersteunen en uit te dagen,
zodat je kind zich fijn gaat voelen en vertrouwd gaat voelen in zijn eigen kunnen en potentie.
Dit doen wij door een veilige en inspirerende leeromgeving te verschaffen waar kinderen zich prettig en "thuis" voelen. Dit zijn
naar ons idee essentiële voorwaarden voor een kind om te kunnen leren en zichzelf te ontwikkelen tot zelfbewuste en zelfstandige
individuen die vol zelfvertrouwen hun eigen toekomst gaan bepalen.
Zodra een kind antwoord heeft op vragen als "wie ben ik, wat zijn mijn sterke eigenschappen, hoe kan ik de wereld een stukje beter
maken, hoe zie ik mijzelf in de samenleving en waar ben ik goed in en wat kan en wil ik bereiken?", dan is onze missie geslaagd.
Ambitie
Onze ambitie is het beste onderwijs te leveren en de kwaliteit van hiervan continu te monitoren en te verbeteren met als doel de beste
leerervaring voor kinderen te realiseren!
In de Nederlandse wet staat dat alle leerlingen recht hebben op goed onderwijs, maar dat kom je in veel meer landen tegen. Wat Nederland
echter uniek maakt is dat
scholen de vrijheid hebben om hun eigen ambitie te realiseren! In de meeste landen ontbreekt deze vrijheid
en worden scholen geacht zich aan een vast curriculum te houden.
Wat dat betreft hebben scholen in Nederland een voorrecht, alleen hoe je hier als school invulling aan gaat geven is geen eenvoudige opdracht.
Hoe formuleer je als school een ambitie die goed onderwijs promoot en er voor zorg dat deze ambitie gedragen en vertaald wordt in de lessen?
Naar ons idee kun je de ambitie van een school het beste vertalen en meten op basis van kwaliteit.
Hierbij valt als eerste te denken een de basiskwaliteit van de school die eenvoudig getoetst kan worden op basis van het onderzoekskader van
de onderwijsinspectie. Hierin staan de minimale eisen waaraan scholen horen te voldoen met betrekking tot: het leerstofaanbod, onderwijstijden,
het pedagogisch-didactisch handelen, het schoolklimaat, de zorg voor leerlingen en hun prestaties.
Uiteraard zijn de basiskwaliteit normen slechts de ondergrens en is het van groot belang dat de school op basis van haar ambities aangeeft
wat het verder nog zou willen bereiken en op welke manier.
Hoewel de Raad van Toezicht de schoolbestuurder controleert en verantwoordelijk houdt voor de kwaliteit is het ook mogelijk om deze te
gebruiken als sparringspartner voor het in beeld brengen van de maatschappelijke opdracht van de school en de daaraan gekoppelde ambities
en doelen.
Uiteindelijk is het schoolbestuur verantwoordelijk voor het formuleren van de schoolambities in het strategisch beleidsplan. De klimop
vindt het belangrijk dat iedereen zijn input kan geven op de ambitie van de school en dat deze ook daadwerkelijk door iedereen die met de
school te maken heeft gedragen wordt. Denk hierbij aan ouders, leerlingen, de gemeente en zelfs andere scholen. Alleen op deze wijze kan
de schoolleiding een ambitie en strategisch beleidsplan formuleren die aansluit bij alle betrokkenen en een goede basis kan vormen voor
het curriculum en de kwaliteitssystemen.